چاه قلعه زیارت

((قلعه )) به احتمال قوی منظور خانه خان روستا می باشد که پیرامون آن  در زمان گذشته محل تمرکز خانه های مردم روستا ی زیارت بوده است.

قلعه کهنه که آثار به جامانده از آن خانه ها ی قدیمی می باشد امروز رو به آبادی بوده و استادیوم زیارت نیز در آن احداث خواهد شد. همچنین اولین مسجد زیارت نیز که به مسجد ((آقا ملا خداداد )) مشهور بوده و در حال حاضر با نام ((مسجد امام حسین (ع) ))  در حال بازسازی می باشد در همین مکان قرار داشته است.

تامین آب خوردن مردم زیارت قبل ازدهه 60 ازطریق چاه های آب بامشقت زیادی  انجام می گردیده است. شاید برای کودکان و نوجوانان امروز زیارت باور نکردنی باشد که تا 30 سال پیش مردم از طریق همین چاهها که در مرکز روستاو یا در باغهای اطراف بودند آب شرب خود را بدست می آوردند و با زحمت فراوان به منزل می رساندند.

((چاه قلعه ))که شامل یک حلقه چاه بزرگ چهار نبش و تعداد 5 الی 6 حلقه چاه کوچک دیگر می شد در محدوده ای به وسعت یک زمین فوتبال یا بزرگتر در مرکز روستای زیارت واقع بود که هم اکنون به خیابان آسفالته تبدیل شده است .

زنهای روستا روزانه با وسایل سنتی وموجود آن زمان شامل دلو و مشک یا بشکه و طنابهایی که جهت به پشت کشیدن آنها استفاده می شد به سر چاهها می آمدند و از این چاهها آب برداشت می نمودند.

چاههای قلعه در گودال بزرگی به عمق 2 متر حفر شده بودند و از طریق کانالهایی که از شرق روستا اتصال داشتنددر زمستان های پر باران موجب هدایت آب باران به این قسمت می گردیدند.

در سالهای کم آبی چاهها کم آب می شدند و موجب نزاع بر سر نوبت برداشت آب می گردید . و در مواردی نیز برخی از افراد داخل چاه سقوط می کردند.

در سمت شمال چاه های قلعه 2 درخت کهنسال کنار بود که ازقدمت آنها تاریخی در دست نمی باشد ولی قطر یکی از این کنارها به اندازه ای بود که شاید4 یا 5 نفر باید دست به دست هم میدادند تا آن را دور بزنند و احاطه نمایند و داخل تنه درخت نیز خالی شده بود که بچه ها برای بازی داخل آن می رفتند.

متاسفانه درختان نیز که جزیی از تاریخ زیارت بودند که همزمان با  پر شدن چاهها و  کشیده شدن جاده قطع گردیدند.

از همه جالبتر درخت ابریشم بزرگی بود که تابستانها محل بازی بچه ها بود و بوی خوش گلهای ابریشم آن روستا را معطر می نمود.

تامدتها سایه این درختان خصوصا تابستانها محل تجمع حیوانات اهلی مردم (گاو و بز و  گوسفندان) بود که جهت حرکت به بیرون روستا جمع می شدند.

آب انبار بزرگی نیز در کنار میدان کنونی روستا بود که از طرف دولت وقت با مصالح سنگ و سیمان جهت ذخیره آب تهیه شده بود که آن نیز بلااستفاده مانده بود و چند سال پیش تخریب گردید.

خیلی دوست داشتم چندقطعه عکس از این مکانهای فوق در دست داشتم تا در دسترس سایرین قرار گیرد .

لذا اگر دوستان عکسی در اختیاردارند به وبلاگ خوشون ارسال کنند ویابا همکاری وبلاگهای دیگر زیارت در این زمینه تلاش کنند تا آثارتاریخی گذشته حفظ گردد. .

با تشکر


مشخصات يک انتظار

مشخصات يک انتظار بزرگ چيست؟


از نظر شهيد بزرگوار استاد مطهري مشخصات يک انتظار بزرگ عبارت است از:

1) خوش بيني به آينده بشريت.

2) پيروزي نهايي صلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادي و صداقت بر زور و استکبار

 و استبداد و ظلم و اختناق و دجل.

3) حکومت جهاني واحد.

4) عمران تمام زمين در حدي که نقطه ي خراب و آباد نشده باقي نماند؛

5) بلوغ بشريت به خرمندي کامل و پيروي

از فکر و ايدئولوژي و آزادي از اسارت شرايط طبيعي و اجتماعي و غرائز حيواني.

6) حداکثر بهره گيري از مواهب زمين.

7) برقراري مساوات کامل ميان انسان ها در امر ثروت.

8) منتفي شدن کامل مفاسد اخلاقي از قبيل زنا، ربا،

شرب خمر، خيانت، دزدي، آدمکشي و... و خالي شدن روان ها از عقده ها و کينه ها.

9) منتفي شدن جنگ و برقراري صلح و صفا (تعاون) ؛

10) سازگاري انساني و طبيعت.


بيان شد که دو نوع انتظار داريم و نهايتاً اين دو نوع برداشت ،

از دو نوع بينش درباره ي تحولات تاريخي ناشي مي شود.


1) انتظار ويرانگر: برخي فکر مي کنند زماني که امام زمان(ع) ظهور مي کند،

کل زمين را فساد فراگرفته است و بلکه بايد بيشتر هم ظلم باشد

تا زمينه هاي ظهور فراهم شود و اگر خود هم گناهکار نباشند،

در عمق باور و انديشه از اعمال گناهکاران و عاملان فساد راضي هستند.

به قول استاد: «... اين جاست که گناه، هم فال است و هم تماشا.

هم لذت و کامجويي است و هم کمک به انقلاب مقدس نهايي.

اين جاست که اين شعر مصداق واقعي خود را مي يابد:

«در دل دوست به هر حيله رهي بايد کرد طاعت از دست نيايد گنهي بايد کرد»


 2) انتظار سازنده: در هر جايي قرآن هم که تفحص کنيد

 وقتي درباره انتظار و حکومت مهدوي صحبت شده است،

 آمده که کار شقي و سعي هر دو به بي نهايت مي رسد

شايد تعداد اين گروه زبده کم باشد ولي از لحاظ کيفيت

 در حد بالايي قرار دارند. در واقع مي توان اين طور بيان کرد

 که مبارزات اهل حق و باطل ادامه داشته و دارد و

 خواهد داشت و قيام مهدي (عج) آخرين حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است.

کاش که همسایه ی ما می شدی



اللهم ارنی الطلعه الرشیده و الغره الحمیده

 

با همه ی لحن خوش آوائی ام

در به در کوچه ی تنهائی ام

ای دو سه تا کوچه ز ما دور تر

نغمه ی تو از همه پر شور تر

کاش که این فاصله را کم کنی

محنت این قافله را کم کنی  

کاش که همسایه ی ما می شدی

مایه ی آسایه ی ما می شدی

هر که به دیدار تو نائل شود

یک شبه حلال مسائل شود

دوش مرا حال خوشی دست داد

سینه ی ما را عطشی دست داد

نام تو بردم ، لیم آتش گرفت

شعله به دامان سیاوش گرفت

نام تو آرامش جان من است

نامه ی تو خط امان من است

ای نگهت خواستگه آفتاب

بر من ظلمت زده یک شب بتاب

پرده برانداز ز چشم ترم

تا بتوانم به رخت بنگرم

ای نفست یار و مددکار ما

کی و کجا وعده ی دیدار ما

از مرحوم زنده یاد محمد رضا آغاسی

محمد رضا بيگ زيارتي

 این مقاله را  از سایت نشریه اتحاد جنوب مورخه 28/3/89  خوندم .

نظر شما راجع به اون چیه ؟


يكي از سرداران دلاور خطه دشتستان محمد رضا بيگ زيارتي فرزند حاجي بيگ قاسم بيگ يمي باشد. طايفه بيگ ها از نژاد اصيل ايراني هستند كه در مناطق دشتستان از جمله خوشاب ـ گزبلندـ دالكي ـ كلل ـ برازجان ـ عيسوند ـ چاه عربي ـ زيارت ـ دهقايد ـ ده نو ـ چاه خاني و ديگر نقاط پراكنده مي باشند. اين طايفه در طول تاريخ همواره از پيشمرگان دفاع از ايران بوده اند و به ويژه در جنگ هاي سه گانه دلير مردان خطه جنوب با دولت استعماري انگليس در صف مقدم نيروهاي رزمنده ايراني با دشمن نبرد كرده اند.

محمدرضا بيگ كدخداي روستاي خوشاب و پدربزرگ خانواده صولتي و عمومي شهسواري ها مي باشد. به خاطر درگيري ها و اختلافات محلي و كشته شدن همسرش از خوشاب مهاجرت و در روستاي زيارت دشتستان ساكن مي شود و به نام زيارتي خوانده مي شود. محمد رضا بيگ دشمن سرسخت انگليس و همواره با نيروهاي انگليس مستقر در بوشهر درگيري داشت به طوري كه انگليسي ها براي دستگيري او جايزه تعيين كرده بودند.

دنباله موضوع  را درادامه مطلب بخوانید..

ادامه نوشته

ملا محمد زیارتی




عالم جلیل القدر شیخ ملا محمد زیارتی (رحمه ا... علیه ) فرزند کربلایی جعفر حدود 120 سال پیش در روستای زیارت دشتستان سکونت داشته اند وقریب به 30 سال امام جماعت مسجد فاطمه زهرا (س) بوشهر بوده اند. ایشان سپس به تهران نقل مکان نموده و در همانجا دار فانی را وداع گفته اند.
ساختمان زینبیه زیارت که با تلاش و همت اهالی زیارت خصوصا جناب آقای گرگین پور امام جماعت مسجد حمزه سیدالشهداء بنا گردیده در زمین باقی مانده از منزل مسکونی ایشان میباشد که توسط ورثه آن بزرگوار وقف این امر شده است.
شیخ ملامحمد زیارتی دارای چهار فرزند بودند که بارزترین آنها شیخ احمد زیارتی بود. شیخ ملا محمد زیارتی در مدت حضور خویش در زیارت خدمات ارزنده ای نمودند و علاوه بر جلسات وعظ و موعظه و بیان احکام و مسایل دینی بعنوان یک فرد باسواد وآگاه - ازحق وحقوق مردم زیارت دفاع می کردند. مقابله شیخ ملا محمد زیارتی با زیاده خواهی آقاخان که در جریان انجام اصلاحات ارضی صورت گرفت بسیار قابل توجه می باشد. ثبت اراضی زیارت به نام مردم وخالصه جات نمودن آنها یکی از اقدامات مهم می باشد که واقعا کار بزرگی بوده است . هنوز که هنوز است بسیاری از روستا های اطراف زیارت در این مورد مشکل دارند .
تلاشهای این روحانی سبب شد که این زمینها به صاحبان واقعی آن برسد و آقا خان که بدون دلیل وبا زور نفوذ خود مدعی مالکیت آن بود سودی از این امر نبرد لذا خشم وکینه به دل گرفت و با فتنه اطرافیان موجب درگیریهای بعدی با این روحانی و خانواده اش گردید.


.