یا صاحب الزمان (عج)

یا مهدی ادرکنی***میلاد عشق تبریک

اَللّهُمَّ

كُنْ لِوَلِیِّكَ

الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ

صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ

 فی هذِهِ السّاعَه وَفی كُلِّ ساعة

وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً

وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ

 طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیهاطویلا

تصاویر زیبای نخلستانهای دشتستان


گور دختر

اثر تاریخی گور دختر واقع در شهرستان دشتستان

این بنا که به اسم گور دختر معروفه شباهت اعجاب آوری با مقبره ی کوروش داره


گور دختر
(دشتستان) واقع در بخش مركزي شهرستان دشتستان یکی از آثارهای تاریخی و ازنقاط ديدني استان بوشهر در جنوب ايران است.
«گوردختر دشتستان» :
گور دختر یعنی دختر گبر يا زرتشتي در خاور جاده برازجان به كازرون قرار دارد كه بناي آن دارای سقف و بدنه سنگی شبیه آرامگاه كوروش بزرگ هخامنش در دشت پاسارگاد است. این بنا یادآور عصر هخامنشی است و قدمت منطقه دشتستان را تایید می‌نماید. گفته‌اند که این بنا آرامگاه دختر یا خواهر کوروش است. درخاور گور دختر بقایای کوشک اردشیر ساساني دیده می‌شود.

بقیه موضوع در ادامه مطلب:...

ادامه نوشته

الهی نامه

کتاب الهی نامه آیه الله حسن زاده آملی یکی ازکتابهای بسیار جالب و ادبی است که بفرمایش نویسنده محترم از( القائات سّبوحی است که از تحولات روحی و تفکرات عقلی و هیجانات قلبی وهیمان شهودی) بصورت کلمات و جملات ظهور یافته اند.
در ذیل برگزیده ای از این کتاب خدمتتان ارائه می گردد :


الهی ، عارفان گویند (( عرّفنی نفسک)) ، این جاهل گوید (( عرفّنی نفسی ! ))
الهی ، آزمودم تا شکم دایر است ، دل بایر است . (( یا من یحیی الارض المیته))
الهی ، همه گویند خدا کو ، حسن گوید جز خدا کو.
الهی ، آن خواهم که هیچ نخواهم
الهی ، ما را یارای دیدن خورشید نیست ، دم از دیدار خورشید آفرین چون زنیم ؟!
الهی ، همه گویند بده ، حسن گوید بگیر.
الهی ، همه سر آسوده خواهند ، و حسن دل آسوده.
الهی ، اگرچه درویشم ، ولی داراتر از من کیست ، که تو دارایی منی.
الهی ، روزم را چون شبم روحانی گردان ، و شبم را چون روز نورانی !
الهی ، حسنم کردی ، احسنم گردان !
الهی ، خودت گفته ای (( ولا تیا سو ا من روح الله)) ، ناامید چون باشم؟
الهی ، اگرستارالعیوب نبودی ، ما از رسوا یی چه می کردیم؟
الهی ، تو پاک آفرید ه ای ، ما آلوده کرده ایم .
الهی ، پیشانی بر خاک نهادن آسان است ، دل از خاک برداشتن دشوار است.
الهی ، اگر گلم ویا خارم از آن بوستان یارم.
الهی ، ظاهر که این قدر زیباست ، باطن چگونه است؟
الهی ، دلخوشم که الهی گویم.
الهی ، آنکه سحر ندارد ، از خود خبر ندارد.
الهی، ...

یک خیّر  جوان دست به جیب شد

یکی از خیّرین جوان روستای زیارت طی یک عمل خداپسندانه  مبلغ یک میلیون تومان جهت حصار کشی و بازسازی اولین مسجد زیارت( امام حسین(ع)اختصاص داد.

ایشان که اصرار داشتند نامشان محفوظ بماند      گفتند این مبلغ را نذر کار خیر کرده بودند که با توجه به حل شدن مشکلشان قصد ادای آنرا دارند.
با توجه به مدت کوتاه تشکیل ستاد بازسازی این مسجد و اطلاع رسانی آن تاکنون کمکهای قابل ملاحظه ای شده است که ان شاءا... بزودی شاهدبه زمین خوردن کلنگ حصارکشی آن باشیم.

تموکن کاخ هخامنشی بردک سیاه

شهر باستاني تموكن و كاخ بردك سياه در زمان داريوش اول هخامنشي احداث شده است.
اين كاخ داراي تالاري مركب از ۱۰ ستون است كه در دو رديف پنج تائي بنا شده است و به سبك و پلان و نقشه‌هاي ساير هخامنشيان ساخته شده است و از نظر ظاهري به مانند پاسارگاد و تخت جمشيد در مقياسي كوچكتر است
.
آثار بجا مانده از این کاخ در اطراف روستای درودگاه ودر بین نخلستانها می باشد .
 
 
 
هخامنشیان در دوران طولانی حکومت خود بر ایران و مرکزیت پارس، توجه ویژه‌ای به دریای پارس و بهره مندی مختلف از آن داشتند.  در این رابطه بنادر متعددی در حاشیه آن ایجاد نموده و یا از کهن بندرهای ایلامی مانند لیان بهره گرفتند. با این که در منابع مختلفی از تموکن (تااوکه) به عنوان بندر ساحلی نام برده شده ولی با فاصله حدود چهل و پنج کیلومتری از دریا قرار گرفته بود و پشت بندر لیان ایلامی بود که نام آن در دوره هخامنشی هنوز معلوم نگردیده است.این رابطه حفاری‌های تازه باستانشناسان ایرانی در کاخ درودگاه دشتستان، جایگاه این شهر را بین رودهای دالکی و شاپور (گرانیس) گمان میزند.
(بنا به روایتی شاید در گذشته دور ساحل دریا تا حوالی شهر برازجان امتداد داشته و از موازی بودن کاخ بردک سیاه با کاخ هخامنشی چرخاب و آثار فسیلی جانوران دریایی در کوه ها ی شهرستان دشتستان بتوان به این نتایج دست یافت.) ..  ..  .. بقیه در ادامه مطلب
ادامه نوشته

دوره تربیت مربی قرآن

روز جمعه ۲۰ اسفندماه ۸۹ مراسم افتتاحیه دوره تربیت مربی قرآن کریم در مسجد امام حسین(ع) روستای درودگاه با شرکت فراوان علاقمندان برگزار گردید.

قرآن كریم


این دوره که زیر نظرمدیریت دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان میباشد با استقبال گسترده برادران وخواهران علاقمند از درودگاه وروستا های اطراف مواجه شده است.
از روستای زیارت تعداد ۴نفر خواهر و ۱ نفر برادر حضور دارند. البته انتظار میرود با توجه به این که روستای زیارت جایگاه دیرینه ای در آموزش کلام ا... مجید دارد بیشتر از اینها استقبال میگردید.
قابل ذکر است کلاسهای این دوره در روزهای جمعه هر هفته به مدت یک ترم ۴ ماهه زیر نظر اساتید مجرب و باسابقه قرآن شهرستان دشتستان در روستای درودگاه برگزار خواهد شد.
انشاء در آینده شاهد گسترش و رونق فعالیتهای قرآنی در روستای زیارت باشیم.

        دشتسون


اینجو که خونمه خاکِ دشتسون ِ به خدا

آقای محمد غلامی ـ متولد سال ۱۳۴۲ - اهل بنار آبشیرین دشتستان و دبیرادبیات مدارس دشتستان است.او چند سالی هم در روستای زیارت به تدریس مشغول بود.وی  در قالب‌های کلاسیک، نیمایی و سپید و نیز به گویش محلی شعر می‌سراید. مجموعه شعر او به نام «ریشه‌های روز» شامل اشعار سپید و کلاسیک در سال۱۳۷۵ از سوی انتشارات پروین منتشر شده است . درزیر یکی ازاشعار ایشان را محضرتان عرضه می داریم:
 
دشتسون

دشتسون تا هُفه ریزی نزنه جون نمی یا

غلــّه یل کاشتن ِپاک، مِی سی چه بارون نمی یا ؟

قوس وعقرو خو رداوی،چله و حوت خو رسی

غیرِ بُوشـُحم و کـُلـُم بو تـُو بیابون نمی یا

ای خدا ای نزنی بارونی تا چَن روزِ دِ

خوت می فهمی دیه غلــّه گیرمو دون نمی یا

ای نبو بارون ِگـُت گـُت سرِ شُوم تاشفقی

تـَرت وپاچال نمی یا بَنـّه و کاپون نمی یا

اِی نبوهیچ برکت از تو تـُوای کارِ زرات

گیرِاوآدم ِگـُشنِی تـُو ولات نون نمی یا

اِی بخوا باز همی گَردِی بمونه خُشک و پتی

علف و غلــّه و گل دورِ برازگون نمی یا

بنار – آذر1369





من از یاد جنوب رفته ام

من از یاد جنوب رفته ام

معصومه خدادادی در روستای زیارت دشتستان به دنیا آمد. در دوره‌ی راهنمایی متوجه استعداد سرایش در خود شد و به شعر پرداخت، در محافل ادبی و شب‌های شعر مختلفی شرکت کرد و اشعارش را برای علاقه‌مندان به شعر ناب محلی خواند. او از شاعران مطرح محلی‌سُرا است که هم اکنون در تهران زندگی می گذراند . وی دلتنگی خود را نسبت به جنوب را با شعر بیان کرده است.

من با چهار فصل جنوب
همزبان برفهای پردیس شده ام
من با تمام لهجه ی تابستانی ام
اینجا برف بازی می کنم
و سفره ام را
به سادگی ماست و نان نازک پهن می کنم
و باورم نمی شود
که من از یاد جنوب رفته ام
آخر، اردیبهشت پردیس هم
عطرآرده ی کناررا
از یادم نبرده
و مرد خانه ام
وقتی می آید
نفسش بوی عطر تازه ی باغ می دهد
و من به شیرینی رطب تازه برایش می خندم
و روسری ام را
که پر از آبروی دشتستان است
محکم زیر گلویم گره می زنم
که بغضم نترکد
وقتی باورم می شود
که من از یاد جنوب رفته ام
.
 
البته این بیان دلتنگیهای خانم خدادادی شاعره توانا و محلی سرای زیارت در دیار غربت می باشد.
مطمئنا ایشان بعنوان یکی از چهره های هنرمند و فرهنگی و معرّف زیارت هیچوقت از یاد جنوب و مردمان قدرشناس روستای زیارت نخواهد رفت و همیشه ماندگار خواهند ماند.
شعر محلی دشتستانی بسیار دلنشین وزیبا و همچنین بیان کننده دردها ورنج ها و خاطرات گذشته میباشد. ما منتظر شعرهای بعدی شما هستیم.   
 

حصار کشی و بازسازی مسجد امام حسین(ع) زیارت

مسجد امام حسین (ع) اولین مسجد روستای زیارت می باشد که در مرکز روستا(قلعه) واقع است.بیش از  ۵۰ سال پیش این مسجد دارای نماز جماعت و کلاس اموزش قران کریم بوده است .  استاد قرآنی  به نام " آقا ملا خداداد مظاهری" در کنار مسجد سکونت داشته و لذا بدلیل فعالیت در مسجد و برگزاری کلاسهای قرآن ، مردم در گذشته این مسجد را به همین نام می شناختند.

مقدس بودن زمین مسجد ، ضرورت  حصار کشی این مسجد را که فعلا بدون حصار و دیوار می باشد  به ذهن متبادر می کند و اینکه چرا تا این مدت در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است جای سئوال دارد؟

بودن سایر مساجد نیز توجیه خوبی برای عدم ساخت و ساز آن نمی باشد چرا که علاوه برنص صریح  قرآن  درمورد لزوم تعمیر مساجد ،  نیاز روستا نیز به داشتن اماکن عمومی بزرگ و بیشتر بر هیچ کس پوشیده نیست. لذا همت مردم روستای زیارت را می طلبد که همچون سایر برنامه های عمومی دست در دست یکدیگر اقدام به بازسازی این مکان مقدس نمایند.

ستاد بازسازی این مسجد در ابتدای سال ۸۹  به همت اهالی روستای زیارت جهت حصار کشی  و بازسازی این مسجد فعال گردیده است که انشاءالله در آینده نزدیک اقدام به فعالیت خواهد نمود. این هم شماره حساب جهت مساعدت ویاری در ساخت اولین  و قدیمی ترین مسجد زیارت که در پست بانک روستا افتتاح شده است. انشاءا...

  

       

چقدر خنده داره

::: چقدر خنده داره :::

چقدر خنده داره که یک ساعت عبادت به درگاه الهی دیر و طاقت فرسا میگذره ولی 60 دقیقه بازی یک تیم فوتبال مثل باد می گذره!

چقدر خنده داره که 100 هزار تومان کمک درراه خدا مبلغ بسیار هنگفتیه اما وقتی که با همون مقدار پول به خرید می ریم کم به چشم میاد!

چقدر خنده داره که یه ساعت عبادت طولانی به نظر میاد اما یه ساعت فیلم دیدن به سرعت میگذره!

چقدر خنده داره که وقتی می خوایم عبادت و دعاکنیم هر چی فکر می کنیم چیزی به فکرمون نمی یاد تا بگیم اما وقتی که می خوایم بادوستمون حرف بزنیم هیچ مشکلی نداریم!

چقدر خنده داره که وقتی مسابقه ورزشی تیم محبوبمان به وقت اضافه میکشه لذت می بریم و از هیجان تو پوست خودمون نمی گنجیم اما وقتی که مراسم دعا و نیایش طولانی تر از حدش می شه شکایت می کنیم و آزرده خاطر می شیم!

چقدر خنده داره که خواندن یه صفحه دعا سخته اما خوندن 100 صفحه از پرفروشترین کتاب رمان دنیا آسونه!

چقدر خنده داره که سعی میکنیم ردیف جلو صندلی های یک کنسرت یا مسابقه رو رزو کنیم اما به آخرین ردیف یک مکان مذهبی تمایل داریم!

چقدر خنده داره که برای عبادت و نیایش هیچ وقت زمان کافی دربرنامه روزمره خود پیدا نمی کنیم اما برای بقیه برنامه ها رو سعی می کنیم تو آخرین لحظه هم که شده انجام بدیم!

چقدر خنده داره که شایعات روز نامه ها رو به راحتی باور می کنیم اما معجزات الهی رو به سختی باور می کنیم!

چقدر خنده داره که همه مردم می خوان بدون اینکه به چیزی اعتقاد پیدا کنند و یا کاری در راه خدا انجام بدن به بهشت برن!

چقدر خنده داره که وقتی جوکی رو از طریق پیام کوتاه و یا ایمیل به دیگران ارسال می کنید به سرعت آتشی که در جنگلی انداخته شود همه جا را فرا می گیرد اما وقتی که سخن و پیام الهی رو می شنوید دو برابر در موردگفتن و یا نگفتن اون فکر می کنید!

خنده داره. اینطور نیست؟!
دارید می خندید؟
دارید فکر می کنید؟

این حرفارو به گوش بقیه هم برسونید و ازخداوند سپاس گذار باشید که او خدای مهربان و دوست داشتنی است.

پی نوشت : آیا این خنده دار نیست که وقتی کمی خواید این حرفارو به بقیه بزنید خیلی ها رو از لیست پاک می کنید بخاطر اینکه شک دارید که اونها به چیزی اعتقاد دارند ؟!!!

خنده داره؟ . . .نه

البته نظر شخص من رو بخواین میگم نه خنده!